Livsstil

I denne merkelige tiden

I den her merkelige tiden, når en global uro og en frykt henger over oss, er det desto viktigere å vise omtanke og medfølelse til deg selv, og til andre. Prøv så godt du kan, å skape ro og balanse i deg selv. Og prøv å se muligheter, istedenfor begrensninger.

Din fysiske og din mentale kropp er sterkt koblet sammen. Når du kjenner på en indre uri, vil du også aktivere musklene dine og kunne oppleve fysiske smerter. En anspent kropp sender signaler til det mentale om at du er i fare, og dette setter i sin tur igang en ond spiral, der det fysiske og det mentale stresser hverandre.


Det beste her er å prøve å bryte den onde spiralen. Ta en pause fra sosiale medier. Unngå å lese nyheter. Gå tur i skogen og naturen, pust inn frisk luft og bare vær i ett med naturen, og med deg selv en stund. Yoga og mindfullness er også gode tips. Det finnes masse å være med på, se og lære på youtube.

Et tips som jeg har lært flere steder er å skrive takknemmelighetsdagbok. Du skriver ned 3 ting hver morgen og hver kveld som du er takknemmelig for. På morgenen kan du gjerne tenke på 3 ting som kommer til å bli fint med dagen som kommer, og på kvelden hvilke (minst) 3 ting var fine med denne dagen.

Jeg har begynt å gjøre dette sammen med sønnen min, vi går gjennom dagen og snakker om hva som var fint, og på morgenen, enten før vi står opp, eller ved frokosten så deler vi tanker og snakker om dagen som kommer og hva vi gleder oss til å gjøre. Prøv det selv! Det gjør en stor forskjell.

Vi er innstilt biologisk til å alltid lete etter det som er negativt – dette har med vår overlevelsesstrategi å gjøre. Men ved denne enkle øvelsen, så lurer du hjernen din til å lete etter, og se det positive istedenfor det negative. Det gir en gladere deg, og du vil garantert få mere energi!

Astrid, Naprapat og veileder i eteriske oljer.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *